REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE
Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2021 r. przez Gminę Lubin w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.
Spośród wielu uchwał rady gminy stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na Strategię Rozwoju Gminy Lubin na lata 2015-2030, która jest dokumentem o charakterze strategicznym, wyznaczającym główne kierunki rozwoju gminy.
Istotna część zadań wójta w 2021 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.
35
dokumentów i programów strategicznych gminy było realizowanych w 2021 r.,
w tym:
3
z obszaru
ochrony środowiska
4
z obszaru
pomocy społecznej
15
o charakterze
ogólnym
(w tym 12 Sołeckich Strategii Rozwoju Wsi)
3
z obszaru
ładu przestrzennego
3
z obszaru
gospodarki komunalnej
2
z obszaru
ochrony zdrowia
2
z obszaru oświaty
1
z obszaru rewitalizacji
2
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej i energetycznej
Krótki opis realizacji
programy o charakterze ogólnym
STRATEGIA ROZWOJU GMINY LUBIN NA LATA 2015-2030
Podstawa prawna: Strategia została przyjęta do realizacji na mocy Uchwały Nr XXVI/149/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 9 grudnia 2015 r.
Cel: Niniejszy dokument, poprzez powiązanie bezpośrednio z budżetem gminy oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jest jednym z ważniejszych instrumentów działania władz samorządowych. Poszczególne zapisy strategii są odzwierciedleniem aktualnych potrzeb gminy oraz wskazują kierunek działań lokalnych w ujęciu długofalowym. Kluczowym elementem strategii rozwoju jest wizja, która określa docelowy obraz gminy w przyszłości.
Realizacja w 2021 r.: Dokument pn. „Strategia Rozwoju Gminy Lubin na lata 2015-2030” zawiera szczegółowy opis jej wdrażania do 2022 r. (kiedy to zakończone zostanie wydatkowanie środków w ramach unijnej perspektywy 2014-2020) oraz strategiczną perspektywę do 2030 r. Określone w nim zostały następujące 3 ogólne cele rozwoju:
Cel ogólny 1: Zrównoważone wykorzystanie zasobów przyrodniczych, środowiskowych i kulturowych na rzecz rozwoju gminy.
Cel ogólny 2: Rozwój gospodarczy gminy w oparciu o przedsiębiorczość mieszkańców i partnerską współpracę z kluczowymi podmiotami gospodarczymi, w tym KGHM Polska Miedź S.A.
Cel ogólny 3: Aktywne włączenie obywateli w rozwój gminy oraz zapewnienie mieszkańcom satysfakcjonującego poziomu jakości życia.
Na potrzeby realizacji strategii do każdego z celów ogólnych przypisano cele szczegółowe, dla których określony został plan operacyjny, obejmujący priorytetowe zadania do realizacji wraz z ich okresem realizacji.
W roku 2021, czyli w szóstym roku obowiązywania przedmiotowego dokumentu strategicznego, pogłębiono stopień realizacji jego celów szczegółowych, w szczególności takich jak:
Działania na rzecz zachowania, rewitalizacji, renowacji i odtworzenia obiektów zabytkowych, np.:
realizacja programu dotacyjnego, wspierającego zachowanie, rewitalizację, renowację lub odtworzenia obiektów zabytkowych.
Dążenie do utrzymania odpowiedniego stanu infrastruktury oczyszczania ścieków, kanalizacyjnej i wodociągowej:
realizacja, przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin, działań ujętych w „Wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych PGKGL na lata 2019-2023”;
realizacja inwestycji w ramach budżetu Gminy Lubin (kontynuacja zadania pn. „Uporządkowanie gospodarki ściekowej aglomeracji Lubin w miejscowości Chróstnik”).
Stworzenie efektywnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (usprawnianie systemu gospodarki odpadami komunalnymi poprzez wdrażanie nowych regulacji prawnych - zgodnie z treścią uchwał Rady Gminy Lubin dotyczących tego zagadnienia podejmowanych w roku 2021);
Rozbudowa i poprawa jakości dróg przebiegających przez gminę, w tym również budowa chodników i oświetlenia ulicznego (przebudowa i rozbudowa dróg publicznych różnych kategorii i dróg wewnętrznych zgodnie z planami inwestycyjnymi i możliwościami budżetowymi);
Realizacja gminnego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi (zgonie z treścią uchwały podjętej w tym zakresie na rok 2021.);
Doskonalenie systemu wsparcia dla innych inicjatyw społecznych (rady sołeckie, Koła Gospodyń Wiejskich, zespoły artystyczne, etc.):
kontynuacja realizacji wydzielonego w budżecie Gminy Lubin Funduszu Sołeckiego - w roku 2021 przeznaczono na ten cel 1.241.150,99 zł,
zorganizowanie szkolenia on-line dla społeczności gminy z zakresu aplikowania o środki w ramach Programu „Działaj Lokalnie”, wsparcie merytoryczne w ramach telefonicznego dyżuru eksperckiego oraz opracowanie poradnika; w ramach naboru wniosków w 2021 r. zostały złożone 4 projekty z terenu Gminy Lubin, w tym:
Na operację pn. „Kordonkowy szlak” dla realizatora Szydełkowa Reaktywacja przyznano 6.000,00 zł
Projekty „Na łonie natury - integracja i edukacja w zielonej szkole” Stowarzyszenia Pro Humanitatis oraz „Wrzesień dla rodziny” Stowarzyszenia Pomocy Słowianom Zachodnim pozostały na liście rankingowej, po wyczerpaniu alokacji środków konkursowych
W ramach dotacji na ścieżkę tematyczną „Działaj lokalnie i ekologicznie” Koło Gospodyń Wiejskich w Czerniec otrzymało wsparcie 3.000,00 zł na projekt pn. „W zgodzie z naturą” oraz innych szereg działań prowadzonych na terenie poszczególnych wsi przez Ośrodek Kultury Gminy Lubin (w roku 2021 działania te były ograniczone ze względu na nadal panującą w kraju pandemię COVID-19);
Budowa, modernizacja i doposażenie infrastruktury sportowo-rekreacyjnej oraz wspieranie działań w tym zakresie (przeprowadzono szereg działań inwestycyjnych w zakresie budowy i modernizacji obiektów sportowo-rekreacyjnych, rozbudowy placów zabaw, siłowni plenerowych, wiat rekreacyjnych itp.), realizacja finansowego wsparcia działań prowadzonych przez kluby sportowe na terenie gminy; ponadto wystąpiono z wnioskiem do PROW w ramach inicjatywy LEADER o dotację na modernizację ogólnie dostępnego boiska rekreacyjnego w Szklarach Górnych w ramach projektu pn. „Przebudowa boiska wielofunkcyjnego na terenie sportowo-rekreacyjnym w miejscowości Szklary Górne w Gminie Lubin”;
Budowa, modernizacja i doposażenie infrastruktury kulturalnej (OK GL, biblioteka, świetlice, etc.) -m.in. kontynuowano budowę świetlicy wiejskiej i garaży OSP w Krzeczynie Wielkim, wystąpiono z wnioskiem do PROW w ramach inicjatywy LEADER o dotację na wyposażenie świetlicy wiejskiej w Gogołowicach w ramach projektu pn. „Wsparcie infrastruktury kulturalnej w Gogołowicach”;
Doskonalenie gminnego transportu publicznego - kontynuowana jest idea bezpłatnego transportu publicznego na terenie Gminy Lubin, działalność w tym zakresie rozszerzono o linię 512 w kierunku Ścinawy;
Rozbudowa i modernizacja infrastruktury - przystanki, oświetlenie, etc (zadanie realizowane jest na bieżąco zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami i możliwościami budżetowymi gminy).
Realizacja Strategii Rozwoju Gminy Lubin oraz jej założeń i celów wykonywana była w 2021 r. z wykorzystaniem środków z budżetu Gminy Lubin, a także poprzez liczne programy, dokumenty strategiczne czy projekty dofinansowywane ze źródeł zewnętrznych (w tym także ze środków UE) w różnych dziedzinach.
Składane w roku 2021 przez referat KM wnioski o dofinansowania to:
I. RPO WD 2014-2020 (środki UE) 2 projekty dotyczące działań edukacyjnych w szkołach podstawowych w Gminie Lubin:
„Nauka kluczem do sukcesu - wsparcie dla szkół podstawowych Gminy Lubin” dla szkół w Raszówce i Siedlcach
„Szkoła możliwości - wsparcie szkół podstawowych w Gminie Lubin” dla szkół w Szklarach Górnych, Krzeczynie Wielkim i Niemstowie
Oba wnioski rozpatrzone pozytywnie: w 2021 r. ujęte zostały na liście rankingowej, w 2022 r. przyznano dofinansowanie
II. PROW 2014-2020 (środki UE) 2 projekty w ramach LEADER-a:
„Wsparcie infrastruktury kulturalnej w Gogołowicach”;
„Przebudowa boiska wielofunkcyjnego na terenie sportowo-rekreacyjnym w miejscowości Szklary Górne w gminie Lubin”.
Obydwa wnioski rozpatrzone pozytywnie - przyznano dofinansowanie
III. Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020 (środki UE) 2 projekty:
Granty PPGR jako wsparcie dla potomków (uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych) osób zatrudnianych w dawnych PGR - dofinansowanie przyznane w 2022 r. na zakup sprzętu komputerowego dla 264 uczniów;
Cyfrowa Gmina - na doposażenie Urzędu Gminy w sprzęt, oprogramowanie, szkolenia, opracowanie diagnozy cyberbezpieczeństwa - dofinansowanie przyznane w 2022 r.
IV. Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych (RFIL) - w 2021 r. złożone zostały 2 wnioski dotacyjne:
„Modernizacja Stacji Uzdatniania Wody we wsi Obora w Gminie Lubin” - wniosek dot. terenów popegeerowskich rozpatrzony pozytywnie tj. otrzymane dofinansowanie;
„Realizacja IV etapu budowy świetlicy wraz z pomieszczeniami OSP we wsi Krzeczyn Wielki” wniosek dot. terenów popegeerowskich rozpatrzony negatywnie.
V. Rządowy Fundusz Polski Ład (środki krajowe) - w ramach naboru I w 2021 r. złożone zostały 3 wnioski o dofinansowanie:
„Budowa przedszkola i żłobka na terenie Gminy Lubin w miejscowości Chróstnik”
„Przebudowa i rozbudowa (modernizacja ) oczyszczalni ścieków w miejscowości Obora”
„Przebudowa (modernizacja) dróg na terenie Gminy Lubin”
Dla w/w zadań uzyskano w okresie sprawozdawczym wstępne promesy
VI. Program Odnowa Dolnośląskiej Wsi (środki krajowe) - na dofinansowanie zadania „Doposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości Gogołowice”, który nie uzyskał dotacji
VII. Program Rozwoju Lokalnej Infrastruktury Sportowej w ramach Sportowa Polska 2021 (środki krajowe) -został złożony 1 wniosek na dofinansowanie projektu „Budowa boiska wielofunkcyjnego z siłownią plenerową w Pieszkowie”, który został pozytywnie rozstrzygnięty i uzyskał dofinansowanie
Roczny program współpracy Gminy Lubin z organizacjami pozarządowymi wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności Pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały nr XXIV/239/2020 Rady Gminy Lubin z dnia 30 listopada 2020 r. w sprawie Rocznego programu współpracy Gminy Lubin z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.
Cel: Nadrzędnym celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Lubin i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych.
Realizacja w 2021 r.: Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu zawarto na podstronie raportu Współpraca z NGO.
Sołeckie strategie rozwoju wsi
W 2021 r. realizowano następujące Strategie Rozwoju Wsi:
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Osiek;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Raszowa Mała;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Górzyca;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Kłopotów;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Miroszowice;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Buczynka;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Krzeczyn Mały;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Chróstnik;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Gogołowice;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Szklary Górne;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Obora;
Sołecka Strategia Rozwoju Wsi Niemstów.
W 2021 r. zadania wynikające z powyższych strategii realizowane były przede wszystkim w oparciu o Fundusz Sołecki, budżet gminy oraz inicjatywę własną mieszkańców. Ponadto w 2021 r. podjęto następujące działania w ramach strategii:
w ramach programu "Odnowa Dolnośląskiej Wsi w konkursie "Najpiękniejsza dolnośląska wieś 2021" w kategorii "Najlepsze przedsięwzięcie Odnowy Wsi" wzięła udział grupa odnowy z Niemstowa;
w ramach ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego konkursu Odnowa Wsi Dolnośląskiej Gmina Lubin złożyła wniosek o dofinansowanie projektu "Doposażenie świetlicy wiejskiej w miejscowości Gogołowice".
plan urządzeniowo-rolny gminy LUBIN
Podstawa prawna: Plan został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały nr LIX/403/2018 z dnia 26 marca 2018 roku.
Cel: Celem planu urządzeniowo-rolnego jest przedstawienie takich rozwiązań, które przyczyniłyby się do wszechstronnego rozwoju wsi i gospodarstw rolnych, poprawy warunków życia oraz pracy ludności, ochrony, a także kształtowania środowiska przyrodniczego wsi. Zawarte w nim ustalenia i zabiegi urządzeniowo-rolne dla obszarów wiejskich gmin powinny być pomocne i wykorzystane przez gminy w zakresie przygotowania własnych opracowań programowych, planistycznych i projektowych czy tworzenia budżetów gminnych na poszczególne lata. Ustalenia powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego poszczególnych wsi.
Realizacja w 2021 r.: W ramach realizacji przedmiotowego planu w 2021 r. :
1) w ramach przebudowy drogi Chróstnik - Osiek (w granicach działki ewidencyjnej nr 111 obr. Chróstnik) wykonano odcinek o długości jezdni ok. 2,2 km i szerokości 5,5 m; droga ma nawierzchnie bitumiczną, utwardzone pobocza z kruszywa kamiennego; gmina otrzymała dofinansowanie w ramach programu Funduszu Dróg Samorządowych w wysokości 70 % kosztów kwalifikowanych tj. kwotę 1.741.404, 74 zł;
2) przeprowadzono konserwacje urządzeń melioracji wodnych będących własnością Gminy Lubin, przeprowadzono bieżące utrzymanie rowów melioracyjnych na długości 4.809 m; prace wykonane zostały przy finansowym wsparciu budżetu Województwa Dolnośląskiego
programy Z OBSZARU rewitalizacji
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA GMINY LUBIN W ZAKRESIE REWITALIZACJI W PROGRAMACH OPERACYJNYCH NA LATA 2014-2020
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy uchwały XLII/270/2016 Rady Gminy Lubin z dnia 29 listopada 2016 roku w sprawie przyjęcia "Lokalnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Lubin" w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020 (z późn. zm.).
Cel: „Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Lubin” (LPR) wyznaczający obszar zdegradowany na terenie Gminy Lubin obejmujący teren 7 sołectw, skupia się na realizacji wyznaczonych celów poprzez zdefiniowane kategorie list projektów:
• Lista „A” – dotyczącej przyszłych naborów w ramach działania 6.3. „Rewitalizacja zdegradowanych obszarów”;
• Lista „B” – dotyczącej działań w ramach RPO WD, w których możliwe jest uzyskanie preferencji za realizację projektu rewitalizacyjnego;
• Przedsięwzięcia pozostałe – dotyczy działań nie ujętych w RPO WD, ale istotne z punktu widzenia mieszkańców.
Cel ogólny nr 1 LPR: „Wzmocnienie kapitału społecznego i ograniczenie niekorzystnych zjawisk społecznych poprzez aktywizację społeczno-zawodową mieszkańców”.
Cel ogólny nr 2 LPR: „Poprawa jakości życia mieszkańców poprzez rewitalizację infrastruktury rekreacyjno-sportowej, społecznej, mieszkaniowej, drogowej oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego.”
Realizacja zaplanowanych projektów na wyznaczonym obszarze zdegradowanym obejmującym 7 wsi, w zdecydowanym stopniu zależy od możliwości uzyskania dofinansowania zewnętrznego z programów unijnych, albowiem z założenia LPR został opracowany jako załącznik niezbędny do ubiegania się o środki z UE.
Realizacja w 2021 r.: W roku sprawozdawczym na 7 sołectw objętych LPR realizowane były przez Gminę Lubin trzy przedsięwzięcia w trzech miejscowościach :
1. Krzeczyn Mały
Projekt nr A.11: „Modernizacja obiektu sportowo-rekreacyjnego przy świetlicy wiejskiej w Krzeczynie Małym”
Poniesiony koszt 30.747,00 zł z budżetu Gminy Lubin, w tym także w ramach funduszu sołeckiego. W ramach zadania dokonano utwardzenia terenu kostką betonową pod siłownię plenerową oraz dokonano wymiany i wybudowano nowe, bezpieczne nawierzchnie pod urządzeniami zabawowymi.
2. Księginice
Projekt nr A.15: „Modernizacja boiska sportowego w Księginicach”
Poniesiony koszt: 150.047,12 zł z budżetu Gminy Lubin (w tym także z udział środków funduszu sołeckiego), z czego:
90.036,00 zł przeznaczono na montaż dwóch konstrukcji trybun zewnętrznych (czterorzędowych) na 272 miejsc.
60.011,12 zł dokonano utwardzenia terenu kostką betonową.
3. Zimna Woda
ProjektA.21/B.12: „Remont i odnowa części wspólnych wielorodzinnego budynku mieszkalnego Zimna Woda nr 27 w tym działania termo modernizacyjne”:
W roku 2021 r. dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego w Zimnej Wodzie 27 sporządzono audyt remontowy, który zawiera w sobie zakres prac termomodernizacyjnych z audytu energetycznego i powiększony o prace remontowe nie związane z termomodernizacją zgodnie z Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów - Dz.U. 2008 nr 223 poz. 1459 (wraz ze zmianami, ostatnie z 2020 r. - Dz.U. z 2020 r. poz. 22, 284, 412) oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termo modernizacyjnego.
Audyt remontowy umożliwi podjęcie kredytu remontowego wraz z premią remontową. Zakres uwzględnionych prac: cieplenie ścian zewnętrznych budynku, wymiana warstwy ocieplenia stropodachu z wymianą pokrycia dachu, wymiana drzwi zewnętrznych klatki schodowej oraz kotłowni, wymiana stolarki okiennej w zakresie wymienionym w audycie remontowym. W ramach zadania przewidzieć należy przebudowę i wymianę zewnętrznej i wewnętrznej instalacji gazu z wymianą czterech kotłów gazowych dwufunkcyjnych w lokalach mieszkalnych usytuowanych na I i II kondygnacji budynku. W związku z remontem i termomodernizacją (z ociepleniem ścian zewnętrznych) całego budynku należy przewidzieć demontaż instalacji gazowej poprowadzonej po ścianach zewnętrznych i wykonanie nowej instalacji gazowej jako prowadzonej w klatce schodowej do punktów odbioru (kotłów, kuchenek gazowych) oraz zmianę lokalizacji gazomierza. Przewiduje się także doprowadzenie przewodów instalacji wodociągowej z dwóch lokali mieszkalnych usytuowanych w parterze budynku do kotła gazowego dwufunkcyjnego dla potrzeb c.w.u. Przewidziane w audycie osuszenie ścian zostało wykonane, należy jedynie usprawnić system odprowadzenia wody deszczowej.
Aktualnie w rezultacie wyboru oferty w trybie podstawowym bez negocjacji została zawarta umowa o prace projektowe.
Ponadto w roku 2021 w ramach uwzględnionego w LPR projektu A.16/B.9 „Rewitalizacja zabytkowego parku w Niemstowie” wykonano album promujący zrewitalizowany park oraz dokonano rozliczenia całego zadania realizowanego w latach 2019-2021 w ramach przyznanego dofinansowania ze środków EFRROW w ramach PROW 2014-2020. Sam inwestycyjny proces rewitalizacyjny obiektu został wykonany w roku 2020.
W roku sprawozdawczym nie były ogłaszane w ramach RPO WD 2014-2020 konkursy, w ramach których Gmina Lubin mogła wnioskować o dotacje na działania rewitalizacyjne w kategorii działań z listy A lub listy B określonych w LPR. Schyłek okresu programowania 2014-2020 ze środków UE i brak działań na kolejny okres programowania oraz ograniczone środki własne gminy nie sprzyjają realizacji wszystkich zaplanowanych w LPR działań.
programy Z OBSZARU gospodarki mieszkaniowej I ENERGETYCZNEJ
WIELOLETNI PROGRAM GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM GMINY LUBIN NA LATA 2017-2021
Podstawa prawna: Niniejszy Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XLIX/319/2017 Rady Gminy Lubin z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Lubin na lata 2017-2021.
Cel: Program zawiera zasady tworzenia i wdrażania długoterminowej strategii dotyczącej gospodarowania zasobem mieszkaniowym gminy, w tym m.in. zasady polityki czynszowej, sposób i zasady zarządzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy, źródła finansowania gospodarki mieszkaniowej w kolejnych latach.
Realizacja w 2021 r.: Zestawienie najistotniejszych informacji z zakresu gospodarki mieszkaniowej w 2021 r. prezentuje poniższa tabela.
Gospodarka mieszkaniowa w 2021 r.
założenia do planu zaopatrzenia w CIEPŁO, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Lubin
Podstawa prawna: Niniejszy Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XLVIII/341/2014 Rady Gminy Lubin z dnia 30 stycznia 2014 r. (z późn. zm.).
Cel: Celem dokumentu była ocena stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe. Realizacja programu ma umożliwić zabezpieczenie zapotrzebowania w energię na rynku lokalnym gminy oraz każdego z odbiorców, w tym wykorzystanie istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w odnawialnych źródłach energii.
Realizacja w 2021 r.: W ramach programu realizowane następujące cele szczegółowe:
zdobycie szczegółowej wiedzy o sytuacji energetycznej gminy na potrzeby określenia zapotrzebowania na energię, oceny postępu oraz skuteczności wdrażanych przedsięwzięć, a także na potrzeby podejmowania decyzji o nowych działaniach w tym inwentaryzacja źródeł niskiej emisji poprzez opracowanie przez gminę następujących dokumentów:
„Aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, przyjętego uchwałą nr XXVII/268/2021 z dnia 25 lutego 2021 r.";
„Analiza możliwości zastosowania różnych źródeł energii, stosowanych na potrzeby ogrzewania na obszarze Gminy Lubin, z uwzględnieniem gazu ziemnego”;
„Inwentaryzacja źródeł ciepła na terenie Gminy Lubin”.
kontynuacja działań związanych z promowaniem i wspieraniem wykorzystania odnawialnych źródeł energii możliwych do zastosowania w obecnych warunkach gminy;
dalsza realizacja programów wspierających wymianę źródeł ciepła na paliwa stałe nie spełniających odpowiednich norm emisji zanieczyszczeń. W ramach działania w dalszym ciągu prowadzony był punkt konsultacyjno-informacyjny oraz realizowane zadania w ramach porozumienia z WFOSiG i GW we Wrocławiu dotyczącego programu Czyste Powietrze. Za pośrednictwem gminy zostało złożonych 86 wniosków;
termomodernizacja gminnych budynków komunalnych;
dalsza poprawa jakości dróg;
dalsza modernizacja oświetlenia ulicznego;
działania edukacyjne skierowane do mieszkańców gminy, m.in.: rozbudowa istniejącego serwisu internetowego gminy o sekcję poświęconą ochronie środowiska, efektywności energetycznej, jakości powietrza.
programy Z OBSZARU ŁADU PRZESTRZENNEGO
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO GMINY LUBIN
Podstawa prawna: Studium zostało przyjęte do realizacji na mocy Uchwały nr XXVII/271/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie uchwalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin.
Cel: Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja w 2021 r.: W lutym 2021 r. weszło w życie nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin i bez kolejnych zmian obowiązuje do chwili obecnej.
MIEJSCOWE PLANY ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Podstawa prawna: Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalane są w oparciu o wiążące ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin.
Cel: Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są aktami prawa miejscowego, które określają przeznaczenie oraz warunki zagospodarowania terenu. Stanowią one podstawę planowania przestrzennego.
Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. uchwalono 3 miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (w tym 2 zmiany planów dotychczas obowiązujących):
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin dla terenu położonego w obrębie Pieszków (uchwała Rady Gminy Lubin nr XXVIII/286/2021 z dnia 30 marca 2021 r.) ogłoszony w Dz. U. Woj. Doln. dnia 21 kwietnia 2021 r. pod poz. 1987.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin dla terenu położonego w obrębie Gola (uchwała Rady Gminy Lubin nr XXVIII/287/2021 z dnia 30 marca 2021 r. , ogłoszony w Dz. U. Woj. Doln. dnia 21 kwietnia 2021 r. pod poz. 1988.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin dla terenu położonego w obrębie Gogołowice (uchwała Rady Gminy Lubin nr XXVIII/288/2021 z dnia 30 marca 2021 r.), ogłoszony w Dz. U. Woj. Doln. dnia 21 kwietnia 2021 r. pod poz. 1989.
GMINNY PROGRAM OPIEKI NAD ZABYTKAMI GMINY LUBIN NA LATA 2020-2023
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XIX/184/2020 Rady Gminy Lubin z dnia 11 maja 2020 r. przyjęto Gminny Program Opieki nad Zabytkami Gminy Lubin na lata 2020-2023.
Cel: Celem programu jest przede wszystkim podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków, wyeksponowanie walorów poszczególnych zabytków i krajobrazu kulturowego, zahamowanie procesu degradacji zabytków oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków finansowych na opiekę nad zabytkami.
Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, podejmowano następujące działania:
udzielenie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków;
wydawanie monografii miejscowości Gminy Lubin obejmujące zagadnienia związane z historią gminy;
tworzenie gier terenowych związanych m.in. z historią miejscowości;
tworzenie multimedialnych prezentacji mających na celu popularyzację kultury i ukazanie wyjątkowego charakteru zabytków z terenu gminy;
monitoring Gminnego Planu Ochrony Zabytków Gminy Lubin na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych;
prowadzenie Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Lubin oraz aktualizacja danych, m.in. uzupełnianie i uaktualnianie informacji dotyczących form ochrony, zakładanie nowych kart adresowych dla obiektów wprowadzonych do wojewódzkiej ewidencji zabytków, zgodnie z ustawowymi procedurami.
Dotacje udzielone w 2021 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
programy Z OBSZARU ochrony środowiska
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY LUBIN (PGN)
Podstawa prawna: Plan został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały nr XXI/108/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 11 września 2015 r. (z późn. zm.).
Cel: Celem strategicznym Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin (PGN) jest dążenie do utrzymania niskoemisyjnego rozwoju gospodarczego i zaspokajania potrzeb społeczeństwa, tj. rozwoju gospodarczo-społecznego Gminy Lubin do 2020 r. bez wzrostu zapotrzebowania na energię pierwotną i finalną, bez wzrostu emisji CO2 i przy zwiększeniu udziału energii odnawialnej w bilansie energetycznym gminy.
Realizacja w 2021 r.: W wyniku analizy stanu realizacji zadań składających się na PGN na koniec roku 2021 należy stwierdzić, że na 21 przedsięwzięć wpisanych do planu w pełni lub częściowo zrealizowano zakres dla 5 zadań dotyczących:
rozbudowy i modernizacji systemu oświetlenia ulicznego (zadanie LUB05 i LUB06),
ograniczenia niskiej emisji na terenie gminy (zadanie LUB08 i LUB09),
modernizacji dróg gminnych (zadanie LUB17),
aktualizacji "Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Lubin" oraz aktualizacja "Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwo gazowe dla Gminy Lubin",
organizacji akcji społecznych związanych z ograniczeniem emisji, efektywnością energetyczną oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii.
Realizując zadanie pn. "Rozbudowa i modernizacja oświetlenia na ternie Gminy Lubin" wykonano 21 zestawów oświetleniowych zasilanych z akumulatorów, ładowanych z paneli fotowoltaicznych w miejscowościach: Bukowna, Czerniec, Gola, Gorzyca, Kłopotów, Krzeczyn Wielki, Księginice, Miłoradzice, Miłosna, Niemstów, Obora, Osiek, Pieszków, Raszówka, Wiercień.
Ponadto wykonano kablowe linie oświetleniowe zasilające słupy oświetlenia ulicznego wraz ze słupami w miejscowościach:
Niemstów dz. nr 74/17, 74/46 - kablowa linia oświetlenia ulicznego o długości ok. 117,0 m (4 słupy oświetleniowe wraz z oprawami typu LED) oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym;
Niemstów dz. 589, 590/1 - kablowa linia oświetlenia drogowego (długości ok. 230 m) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED w ilości 8 sztuk oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym;
Miroszowice dz. 101/29, ul. Jesienna - kablowa linia oświetlenia drogowego (długości ok. 221 m) wraz ze słupami i oprawami oświetleniowymi typu LED w ilości 8 sztuk oraz szafą pomiarowo-sterującą z zabudowanym zegarem astronomicznym;
Miroszowice dz. 94/44 - Przebudowa drogi wewnętrznej obejmowała wykonanie: kablowej linii oświetlenia ulicznego o długości ok. 330,0 m (11 słupów oświetleniowych wraz z oprawami typu LED),przeniesienie istniejących lamp solarnych 4 szt.;
Szklary Górne dz. 6/35 - Przebudowa drogi wewnętrznej obejmowała wykonanie: kablowej linii oświetlenia ulicznego o długości oko 310,0 m (9 słupów oświetleniowych wraz z oprawami typu LED).
W ramach zadania ograniczenia niskiej emisji na terenie gminy podpisano 20 umów dotacyjnych na kwotę 100.tys. zł. Jedna umowa została rozwiązana. W rozpatrywanym okresie sprawozdawczym zlikwidowano 19 nieefektywnych źródeł na węgiel kamienny. Zainstalowano następujące nowe źródła ciepła: 9 kotłów węglowych klasy V, 3 kotły gazowe, 6 kotłów na biomasę (pellet), 1 pompę ciepła. Wielkość dofinansowania z budżetu gminy w formie dotacji skierowanej do mieszkańców wyniosła dla zrealizowanego zakresu 95.000 zł.
Zadanie pn. "Ograniczanie niskiej emisji w budynkach mieszkalnych komunalnych i socjalnych zarządzanych przez PGKGL Sp. z o.o." obejmowało likwidację indywidualnego ogrzewania (głównie węglowego), wykonanie termomodernizacji budynków dotychczas nie zmodernizowanych (w tym, wymiana okien na energooszczędne i inne wynikające z audytów energetycznych).
W ramach tego zadania w rozpatrywanym okresie sprawozdawczym wykonano prace w zakresie:
wymiany źródeł ciepła w lokalach: Miłoradzice 48/1;
wymiana okien w lokalu Zimna Woda 27/3;
remont dachu w budynku Karczowiska 14;
remont dachu w budynku Składowice 5a;
remont dachu na budynku Lisiec 10;
remont dachu na budynku Pieszków 26a;
remont zadaszenia na budynku (punk przedszkolny) Księginice 31.
Modernizacja infrastruktury drogowej na obszarze Gminy Lubin w 2021 r. zrealizowana została w następującym zakresie:
przebudowa drogi wewnętrznej w m. Miroszowice, ul. Piękna dz. nr 94/44;
przebudowa drogi wewnętrznej w m. Szklary Górne, ul. Akacjowa dz. nr 6/35;
przebudowa drogi wewnętrznej w m. Gola dz. nr 39/17, 40/19, 40/33, 145;
przebudowa drogi wewnętrznej w m. Obora, ul. Tulipanowa dz. nr 151/22, 151/23;
przebudowa drogi wewnętrznej w m. Składowice dz. nr 92/2;
przebudowa drogi wewnętrznej w m. Czerniec dz. 187/1;
przebudowa drogi wewnętrznej w m. Gorzyca dz. 1/16 i 68;
przebudowa drogi gminnej nr 103047D w m. Chróstnik - Osiek;
przebudowa z rozbudową drogi gminnej nr 103051D w m. Miroszowice - Kłopotów;
remont drogi gminnej nr 103048D w m. Gorzelin - Raszówka.
Działanie polegające na aktualizacji "Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Lubin" oraz aktualizacji "Założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwo gazowe dla Gminy Lubin" zostało zrealizowane poprzez opracowanie i uchwalenie ww. dokumentów.
Zadanie "Organizacja akcji społecznych związanych z ograniczeniem emisji, efektywnością energetyczną oraz wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii" realizowane było w formie spotkań z mieszkańcami na terenie wybranych sołectw, połączone z promocją programów dotacyjnych dotyczących wymiany źródeł ogrzewania oraz termomodernizacji. W 2021 r. odbyły się 4 takie spotkania.
PROGRAM OCHRONY ŚRODOWISKA DLA GMINY LUBIN NA LATA 2019-2022 Z PERSPEKTYWĄ DO 2026 R.
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XV/152/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 20 grudnia 2019 r.
Cel: Program ten m.in. określa hierarchię niezbędnych działań zmierzających do poprawy stanu środowiska gminy, umożliwia koordynację decyzji administracyjnych oraz wybór decyzji inwestycyjnych podejmowanych przez różne podmioty i instytucje. W POŚ określone zostały następujące obszary interwencji:
A. Ochrona klimatu i jakości powietrza
B. Zagrożenia hałasem
C. Pola elektromagnetyczne
D. Gospodarowanie wodami. Gospodarka wodno-ściekowa
E. Zasoby geologiczne
F. Gleby
G. Gospodarka odpadami i zapobieganie powstawaniu odpadów
H. Zasoby przyrodnicze
I. Zagrożenia poważnymi awariami
Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. prowadzono przede wszystkim działania w zakresie:
poprawy gospodarki wodno-ściekowej: działania realizowane na bieżąco zgodnie wieloletnim planem rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin na lata 2019-2022;
minimalizacji ilości odpadów przekazywanych do składowania: działanie realizowane na bieżąco przez gminę w ramach funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (m.in. odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, obsługa PSZOK);
usuwania wyrobów zawierających azbest (gospodarowanie odpadami innymi niż komunalne): działanie realizowane zgodnie z Programem Usuwania Wyrobów Zawierających Azbest z terenu Gminy Lubin. W 2021 r. zadanie realizowane było ze środków własnych Gminy Lubin przy wsparciu WFOŚiGW we Wrocławiu. Usunięto 82,78 Mg azbestu z terenu Gminy Lubin, w tym:
masa zdemontowanego odpadu i przekazanego do unieszkodliwienia 55,94 Mg;
masa odebranego odpadu i przekazanego do unieszkodliwienia - 26,84 Mg.
PROGRAM USUWANIA WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST Z TERENU GMINY LUBIN
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXVII/157/2015 Rady Gminy Lubin z dnia 16 grudnia 2015 r.
Cel: Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru gminy.
Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. z posesji położonych na terenie Gminy Lubin usunięto wyroby zawierające azbest w ilości 82,78 t Całkowity koszt realizacji zadania w 2021 r. wyniósł 58.776,73 zł. W wyniku realizacji programu pn. „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin” przez Gminę Lubin w latach 2015-2021 (częściowo z udziałem dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej) usunięto wyroby zawierające azbest w ilości łącznej 666,30 t, w tym:
w 2015 r. - 60,60 t,
w 2016 r. - 96,92 t,
w 2017 r. - 140,70 t,
w 2018 r. - 5,87 t,
w 2019 r. - 116,49 t,
w 2020 r. - 42,94 t.
w 2021 r. - 82,78 t
programy Z OBSZARU gospodarki komunalnej
PROGRAM OPIEKI NAD ZWIERZĘTAMI BEZDOMNYMI ORAZ ZAPOBIEGANIA BEZDOMNOŚCI ZWIERZĄT NA TERENIE GMINY LUBIN NA 2021 R.
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały nr XXVIII/284/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubin na 2021 r.
Cel: Poprzez przyjęcie uchwały zapewniono opiekę dla bezdomnych zwierząt ujawnionych na terenie gminy, opiekę dla kotów wolno żyjących w tym ich sterylizację oraz dokarmianie, opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt, co do których nie ustalono właściciela (zwierzęta bezdomne i zwierzęta leśne). Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.
Realizacja w 2021 r.: Na realizację uchwały w 2021 r. wydatkowano następujące środki finansowe:
na odłów i transport bezdomnych zwierząt do schroniska - 15.104,00 zł;
na umieszczenie zwierząt w schronisku wraz ich obligatoryjną sterylizacją - 22.900,00 zł (do schroniska dla bezdomnych zwierząt przekazano 9 bezdomnych psów oraz 8 bezdomnych kotów odnalezionych na terenie Gminy Lubin);
na usługi weterynaryjne w związku z realizacją uchwały - 65.670,00 zł.
WIELOLETNI PLAN ROZWOJU I MODERNIZACJI URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH I KANALIZACYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTWA GOSPODARKI KOMUNALNEJ GMINY LUBIN SP. Z O.O. NA LATA 2019-2022
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr VII/81/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 26 kwietnia 2019 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. na lata 2019-2022. Plan jest zgodny z kierunkami rozwoju gminy określonymi w studium uwarunkowań i kierunkami zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin oraz z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Lubin.
Cel: W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. zrealizowało, w ramach wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na lata 2019/2022, następujące zadania:
W zakresie opracowania dokumentacji projektowo-kosztorysowej obejmującej budowę i przebudowę sieci i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych pozyskano dokumentację dla zadań w miejscowościach Miłosna, Krzeczyn Wielki, Osiek, Siedlce, Czerniec. Dodatkowo pozyskano dokumentację obejmującą poprawę ochrony ppoż. na terenie miejscowości Osiek i Obora. Dodatkowo zlecono prace w miejscowościach Chróstnik, Zimna Woda, Osiek, Krzeczyn Mały, Raszówka, jak równie z sieci tranzytowych między m. Siedlce-Czerniec, Karczowiska-Raszówka oraz Pieszków-Osiek, oraz przebudowy i rozbudowy oczyszczalni ścieków w miejscowości Osiek oraz Obora. Wartość kosztów poniesionych dla pozyskanych dokumentacji przekroczyła 150 tys. netto.
Wykonano siedem zadań inwestycyjnych w zakresie rozbudowy sieci wodociągowych o dł. ponad 2 km i kanalizacyjnych o długości ponad 700 m w miejscowościach Raszówka, Raszowa, Czerniec, Składowice, Krzeczyn Wielki, Gola i Siedlce oraz rozpoczęto prace budowlane w miejscowościach Miłosna, Siedlce, oraz Składowice przysiółek Zalesie. Łączna wartość wykonanych prac wyniosła ponad 1.050.000 zł netto.
W ramach realizacji zadania pn. „Modernizacja zewnętrznych urządzeń przeciwpożarowych na terenie Gminy Lubin” Przedsiębiorstwo dokonało łącznie wymiany 56 hydrantów wraz z armaturą odcinająca w miejscowościach Gogołowice (7), Gorzyca (8), Miłosna i Miłoradzice (9), Niemstów (10), Raszówka (10), Wiercień i Zimna Woda (7) Ustronie (2), Siedlce (2), Składowice (1). Łączna wartość poniesionych kosztów przekroczyła 320 tys. zł netto.
W zakresie zadania obejmującego modernizację przepompowni ścieków, przedsiębiorstwo dokonało prac na dziesięciu obiektach, tj. po jednej w miejscowości Miroszowice, Krzeczyn Wielki, Gola, Składowice, Siedlce, Osiek, dwie w Niemstowie i w Szklarach Górnych. Łączna wartość wykonanych prac przekroczyła 380 tys. zł.
W 2021 r. prowadzono, rozpoczętą w 2020 r., przebudowę i rozbudowę oczyszczalni ścieków w Raszówce, jak również realizowano prace na Stacji Uzdatniania Wody w Siedlcach, jak również rozpoczęto prace na SUW Obora (zadania z 2020 r.).
Ponadto w 2021 r. za kwotę 528.636,00 zł nabyto odcinki sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wybudowanych przez prywatnych inwestorów.
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Lubinie na lata 2021-2023 na terenie gminy Lubin
Podstawa prawna: Plan został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXVI/258/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 9 lutego 2021 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Lubinie na lata 2021-2023 na terenie Gminy Lubin.
Cel: W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. w ramach niniejszego planu podjęto następujące działania:
we wrześniu w miejscowości Osiek zlikwidowano studnię nr 3z;
w listopadzie odwiercona została zastępcza studnia głębinowa nr 3z bis (513 bis);
po odwierceniu studni zastępczej 3z bis sporządzono i zatwierdzono dodatek nr 4 do dokumentacji hydrogeologicznej zasobów eksploatacyjnych wód podziemnych z utworów czwartorzędowych ujęcia wody Osiek II.
Powyższe jest zgodne z założeniami dotyczącymi planów inwestycyjnych MPWiK Sp. z o.o. w Lubinie na rok 2021 w zakresie urządzeń wodociągowych zlokalizowanych na terenie Gminy Lubin.
programy Z OBSZARU pomocy społecznej
STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH GMINY LUBIN NA LATA 2018-2023
Podstawa prawna: Strategia została przyjęta do realizacji na mocy Uchwały Nr XLIII/457/2018 Rady Gminy Lubin z dnia 12 września 2018 r.
Cel: Misja samorządu, sformułowana w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Lubin na lata 2018-2023, jest następująca: "poprawa jakości życia mieszkańców poprzez zaspokajanie ich potrzeb, integrowanie społeczności lokalnej oraz zapobieganie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu osób i rodzin".
Cele strategiczne należą do grupy celów kierunkowych i długofalowych, sformułowane są w sposób ogólny i dotyczą wieloletniego horyzontu czasowego. Cele strategiczne odpowiadają na pytanie: co chcemy osiągnąć? Osiągnięcie zamierzonych celów strategicznych dały podstawę do wypracowania celów szczegółowych. W strategii określone zostały kierunki działań zmierzających do łagodzenia skutków dominujących problemów społecznych oraz zadania programowe określające pomoc różnym grupom, sposoby ich osiągnięcia oraz realizatorów.
Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszej strategii, podejmowano następujące działania:
udzielano pomocy finansowej i rzeczowej osobom w trudnej sytuacji materialnej (Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Lubinie udzielał wsparcia zarówno pomocą finansową jak i rzeczową osobom w trudnej sytuacji materialnej; ze świadczeń pomocy społecznej w 2021 r. skorzystały 141 rodziny. Realizowane formy pomocy to zasiłki stałe dla 36 osób, zasiłki okresowe wypłacone dla 27 rodzin - 98 świadczeń, zasiłki celowe i pomoc rzeczowa zrealizowana dla 98 rodzin, w tym 5 zasiłków celowych specjalnych, pobyty w schronisku dla 3 osób bezdomnych, z realizacji programu "Posiłek w szkole i w domu" skorzystały 102 osoby, ponadto stypendia i zasiłki szkolne dla uczniów, wyprawki szkolne dla 28 uczniów, ubezpieczenie zdrowotne za 32 osoby.
GOPS Lubin monitorował zagrożenia prowadzące do występowania zjawiska bezdomności na terenie gminy (liczba osób objętych pomocą społeczną z powodu bezdomności jest niewielka, oscyluje rokrocznie w granicach 6 osób; są to osoby bezdomne pochodzące z Gminy Lubin, zatem należało im zapewnić schronienie oraz wyżywienie i niezbędną odzież, głównie w okresie zimowym. W 2021 r. z tytułu bezdomności udzielono wsparcia 3 osobom, poprzez dofinansowanie do kosztów pobytu w schronisku dla bezdomnych.
podejmowano działania pomocowe na rzecz osób bezdomnych i zagrożonych bezdomnością, takie jak praca socjalna czy też poradnictwo specjalistyczne (służyły one przede wszystkim wychodzeniu z bezdomności).
Cele operacyjne jaki i cele szczegółowe realizowane były we współpracy z jednostkami gminy i Policją. Ponadto w ramach niniejszej strategii realizowano programy i projekty z obszaru pomocy społecznej, scharakteryzowane szczegółowo poniżej.
GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE ORAZ OCHRONY OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE NA LATA 2020-2023
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XVII/167/2020 Rady Gminy Lubin z dnia 24 lutego 2020 r. w sprawie "Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2020-2023".
Cel: Niniejszy dokument ma na celu przede wszystkim zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy dla osób uwikłanych w przemoc oraz wypracowanie w mieszkańcach wrażliwości społecznej wobec zjawiska przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, podejmowano następujące działania:
monitorowanie i diagnozowanie zjawiska przemocy w rodzinie na terenie Gminy Lubin (rejestrowanie przypadków przemocy);
podnoszenie poziomu wiedzy i wrażliwości społecznej mieszkańców gminy (udział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach społecznych na temat przeciwdziałania przemocy w rodzinie np. Kampania pod hasłem "19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży prowadzonej w okresie od 01.11.2021 r. do 19.11.2021 r."; kampanie ulotkowe i informacyjne "Niebieska Linia");
poprawa skuteczności działań osób i instytucji zobowiązanych i uprawnionych do przeciwdziałania przemocy w rodzinie (prowadzenie procedury Niebieskiej Karty - 43 NK w 2021r.; prowadzenie przez zespół i grupy robocze działań w zakresie przeciwdziałania przemocy, szkolenia dla członków zespołu);
zapewnienie kompleksowej pomocy osobom doświadczającym przemocy w rodzinie (udzielanie pomocy i wsparcia w miejscu zamieszkania, zapewnienie pomocy terapeutycznej w Punkcie Konsultacyjno-Diagnostycznym, udzielanie poradnictwa psychologicznego, socjalnego, zawodowego, rodzinnego oraz praca socjalna);
zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych i korekcyjnych wobec osób stosujących przemoc (izolowanie sprawców przemocy, udzielanie sprawcom przemocy informacji na temat programów korekcyjno-edukacyjnych oraz kierowanie do ich odbycia, zapewnienie pomocy terapeutycznej).
PROGRAM WSPIERANIA RODZINY W GMINIE LUBIN NA LATA 2019-2021
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr V/59/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 18 marca 2019 r. w sprawie przyjęcia „Programu Wspierania Rodziny w Gminie Lubin na lata 2019-2021”.
Cel: Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Gminy Lubin, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu, podejmowano następujące działania:
GOPS Lubin zatrudniał 3 asystentów rodziny (pomocą asystentów objętych było 20 rodzin, w których wychowywało się 32 dzieci);
w zakresie pracy wychowawczej organizowane były wyjścia do kina, spacery krajoznawcze po zielonych skwerach okolic, zorganizowano wyjście na Wystawę Drewnianych Miniatur oraz Gmina Lubin Wczoraj i Dziś;
funkcjonowała 1 rodzina wspierająca, która pomagała 1 rodzinie z 3-ką dzieci;
z ustawy "Za życiem" pozytywnie rozpatrzono 3 wnioski o przyznanie świadczenia;
współfinansowano pobyt dzieci w zastępczych formach opieki dla 23 dzieci.
PROGRAM DZIAŁAŃ NA RZECZ OSÓB STARSZYCH W GMINIE LUBIN NA LATA 2019-2025
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XIV/149/2019 Rady Gminy Lubin z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie przyjęcia Programu Działań na rzecz Osób Starszych w Gminie Lubin na lata 2019-2025.
Cel: Głównym celem programu jest poprawa jakości życia osób starszych w Gminie Lubin oraz zagwarantowanie im pełnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez zaspokajanie ich potrzeb we wszystkich sferach i na każdym etapie życia.
Realizacja w 2021 r.: W 2021 r. podejmowano działania w następujących obszarach:
Monitorowanie sytuacji osób starszych i niepełnosprawnych w oparciu o dostępne informacje, jak i uwagi przekazywane przez organizacje skupiające osoby starsze i niepełnosprawne:
realizacja programu "Opieka 75+" (zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych);
nawiązanie współpracy z Fundacją Eudajmonia;
GOPS Lubin we ścisłej współpracy z Radą Seniorów oraz Referatem Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Zdrowia Urzędu Gminy w Lubinie prowadził monitoring osób starszych poprzez: bieżące monitorowanie środowiska lokalnego, wizyty w środowisku osób już objętych pomocą, kontakt z liderami środowiska lokalnego, udzielanie pomocy w formie usług opiekuńczych - z pomocy w 2021 r. skorzystało 25 osób;
realizacja pomocy finansowej oraz rzeczowej na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych - w 2021 r. pomoc taką otrzymały 44 osoby w postaci zasiłków celowych na m.in. złagodzenie kosztów leczenia, dofinansowania do opłat, zakupu opału itd.;
pracownicy socjalni GOPS prowadzili pracę socjalną mającą na celu ustabilizowanie sytuacji osób tego wymagających, zminimalizowanie zjawiska samotności i wykluczenia społecznego - w 2021 r. z tej formy wsparcia skorzystało 116 osób.
Prowadzenie akcji informacyjnych w środowisku seniorów na temat zagrożeń przestępczością:
w roku 2021 akcje informacyjne dotyczące zagrożeń przestępczością podejmowano głównie za pośrednictwem strony internetowej Gminy Lubin;
ogólnopolska kampania społeczna "Solidarni z Seniorami - Razem Damy Radę!"- edukacja seniorów przed różnymi technikami oszustw, jakie mają miejsce w dobie pandemii (informacje zamieszczane na stronie Gminy Lubin).
programy Z OBSZARU ochrony zdrowia
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA ROK 2021
Podstawa prawna: Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1119) nakłada na gminy obowiązek prowadzenia działań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Art. 4¹ tej ustawy stanowi, że prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych należy do zadań własnych gminy. Na terenie Gminy Lubin Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXVIII/275/2021 Rady Gminy Lubin.
Cel: Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu.
Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu wydatkowano kwotę 225.655,59 zł i zrealizowano zadania:
Funkcjonowanie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wydatkowano kwotę 60.520,52 zł w tym: Ryczałt - 39.175,00 zł, opłaty opinii biegłych oraz opłaty sądowe - 7.125,62 zł, zakup materiałów biurowych i wyposażenia na stanowiska realizujące zadania gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych - 14.219,90 zł.
Funkcjonowanie Świetlic socjoterapeutycznych wydatkowano kwotę: 57.310,08 zł w tym: umowy z opiekunami świetlic 22.992,07 zł, zakup materiałów i wyposażenia 34.318,01 zł. W ramach zawartych umów w 5 placówkach oświatowych na terenie Gminy Lubin funkcjonowały świetlice socjoterapeutyczne dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym, przemocy itp. w zajęciach uczestniczyło 112 uczniów, w roku 2021 zrealizowano 456 godzin lekcyjnych zajęć socjoterapii.
Funkcjonowanie Punktu Konsultacyjno-Diagnostycznego działającego przy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych 55.508,52 zł w tym: wypłata wynagrodzenia - 54.080,00 zł, zakup materiałów i wyposażenia 1.428,52 zł, w ramach umowy zrealizowano 832 godziny konsultacji z osobami uzależnionymi z członkami ich rodzin oraz ze sprawcami przemocy i ich rodzinami.
Działania profilaktyczne realizowano poprzez kampanie profilaktyczne, warsztaty i szkolenia i zakup książek i pomocy edukacyjno-profilaktycznych na te działania wydatkowano kwotę: 44.316,47 zł, w tym: zakupiono książki do Gminnej Biblioteki Publicznej w ramach wspólnego projektu pn. „Troskliwa książka” 2.000,00 zł, odbyło się szkolenie i audyt dla sprzedawców z terenu Gminy Lubin 2.170,00 zł, opracowano Diagnozę lokalnych problemów społecznych 2.100,00 zł, w kampaniach, warsztatach i szkoleniach uczestniczyło ok. 1.185 dzieci, 344 rodziców i 106 nauczycieli. Łącznie odbyło się 41 edycji różnych warsztatów i szkoleń o wartości: 26.961,85 zł, ponadto zakupiono sprzęt multimedialny oraz pomoce dydaktyczne i profilaktyczne dla Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
W ramach działania programu przeznaczono kwotę 8.000,00 zł na dożywienie dzieci w 2021 r. z tej pomocy korzystało 29 uczniów.
PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII NA ROK 2021
Podstawa prawna: Podstawą prawną działań związanych z zapobieganiem narkomanii jest ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2050) art. 10 tej ustawy stanowi, iż przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy. W celu realizacji wyżej wymienionych zadań ustawowych, rada gminy uchwala Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii, co wynika z art. 10 ust. 3 cytowanej ustawy. Na terenie Gminy Lubin program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XXVIII/276/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2021 roku w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2021.
Cel: Niniejszy program ma na celu przede wszystkim podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychotropowym oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które zmierzają się z problemem narkomanii. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych gminy.
Realizacja w 2021 r.: W ramach niniejszego programu wydatkowano kwotę 19.864,26 zł i zrealizowano zadanie:
1) Realizacja działań profilaktycznych realizowano poprzez kampanie profilaktyczne oraz szkolenia i warsztaty dla nauczycieli w tym: koszt kampanii to 1.686,11 zł, koszt szkolenia i warsztatu dla nauczycieli to: 2.248,15 zł.
Ponadto w ramach działań podejmowanych wspólnie z Komendą Powiatową Policji w Lubinie w celu zapobiegania narkomanii, zakupiono analizator oraz testy na obecność narkotyków o wartości 15.930,00 zł.
programy Z OBSZARU oświaty
LOKALNY PROGRAM WYRÓWNANIA SZANS EDUKACYJNYCH DLA DZIECI I MŁODZIEŻY Z TERENU GMINY LUBIN
Podstawa prawna: Lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dla dzieci i młodzieży zamieszkałych na terenie Gminy realizowany jest zgodnie z założeniami programowymi i regulaminem programu określonym odpowiednio w uchwale nr XXXV/229/2016 z dnia 29 czerwca 2016 r. oraz uchwałą nr XXXV/230/2016 z dnia 29 czerwca 2016r. (ze zm.).
Cel: Program realizuje główny cel, jakim jest zwiększenie dostępności do oferty zajęć edukacyjnych, sportowych i kulturalnych, organizowanych także poza szkołą lub miejscem zamieszkania uczniów. Dokonuje się zakupów imiennych biletów miesięcznych w Komunikacji Powiatowej dla zainteresowanych tą formą wsparcia uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Lubin.
Realizacja w 2021 r.: W roku szkolnym 2020/2021 z uwagi na ograniczenia spowodowane pandemią w miesiącach grudzień, styczeń, kwiecień hologramów nie dystrybuowano. Z tego tytułu koszty były relatywnie niższe od poziomu w latach poprzednich. W roku szkolnym 2020/2021 z tej formy wsparcia skorzystało około 1.834 uczniów. Na zakup biletów w roku budżetowym 2021 wydano 1.181.772,00 zł.
lokalny Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów
Podstawa prawna: Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały nr XXVII/261/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 25 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów.
Cel: Głównym celem utworzenia Lokalnego Programu Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów, zwanego w dalszej części „Programem”, jest zachęcanie uczniów do pogłębiania posiadanych uzdolnień i zainteresowań, stworzenie systemu motywacji do ciągłej pracy nad rozwijaniem szczególnych talentów. Programem zostaną objęci uczniowie szkół podstawowych pobierających naukę na terenie Gminy Lubin oraz uczniowie będący mieszkańcami Gminy Lubin pobierający naukę w szkołach ponadpodstawowych i policealnych poza terenem Gminy Lubin osiągający sukcesy w nauce, sporcie i innych dziedzinach artystycznych.
W oparciu o przyjęty Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Uczniów oraz zgodnie z art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty podjęto uchwałę XXVIII/277/2021 Rady Gminy Lubin z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania stypendiów uczniom. Uchwała wprowadziła zmiany w regulaminie przyznawania stypendiów dla uczniów, mają one podobny charakter jak stypendia dla studentów. Stypendium ma jednorazowy charakter i dotyczy wyników uzyskanych w roku szkolnym, za który składany jest wniosek. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określił nowe, szczegółowe warunki, formy, zakres i tryb udzielania stypendium wybitnie uzdolnionym dzieciom i młodzieży pobierającym naukę w szkołach podstawowych prowadzonych przez Gminę Lubin oraz w szkołach ponadpodstawowych i średnich zlokalizowanych poza gminą. Programem stypendialnym objęci zostali oprócz uczniów szkół średnich również uczniowie szkół podstawowych.
Stypendium Wójta dedykowane jest wybitnym uczniom szkół podstawowych i stanowi szczególną formę gratyfikacji szczególnie uzdolnionej młodzieży ze szkół podstawowych, gdyż najzdolniejsze dzieci, za bardzo dobre wyniki w nauce uzyskują również stypendia przyznawane przez dyrektorów tych jednostek.
Warunki jakie należy spełnić, aby uzyskać stypendium za bardzo dobre wyniki w nauce dla uczniów/absolwentów:
Szkół podstawowych:
w klasie IV-VI uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,9;
w klasie VII-VIII uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,8;
uzyskać wzorową ocenę z zachowania.
Szkół ponadpodstawowych i średnich:
być mieszkańcem gminy Lubin;
uzyskać średnią ocen z przedmiotów – co najmniej 5,1;
uzyskać wzorową lub bardzo dobrą ocenę z zachowania – dotyczy tylko uczniów/absolwentów szkół ponadpodstawowych.
Warunki jakie należy spełnić, aby uzyskać stypendium za szczególne osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe dla uczniów/absolwentów:
Szkół podstawowych:
być uczniem klasy IV-VIII;
indywidualnie lub grupowo uzyskać tytuł laureata w konkursie lub turnieju na szczeblu minimum wojewódzkim, zdobywając nagrodę główną lub zajmując miejsca od I do III lub zostać finalistą w konkursie lub turnieju na szczeblu wyższym, jeśli konkurs lub turniej przewiduje eliminacje na szczeblach niższych, zgodnie z regulaminem przeprowadzanych zawodów/turnieju wiedzy, artystycznych, sportowych.
Szkół ponadpodstawowych i średnich:
być mieszkańcem gminy Lubin;
być uczniem szkoły ponadpodstawowej lub policealnej realizującym zajęcia w systemie dziennym;
indywidualnie lub grupowo uzyskać tytuł laureata, w konkursie lub turnieju na szczeblu minimum wojewódzkim, zdobywając nagrodę główną lub zajmując miejsca od I do III lub zostać finalistą w konkursie lub turnieju na szczeblu wyższym, jeśli konkurs lub turniej przewiduje eliminacje na szczeblach niższych, zgodnie z regulaminem przeprowadzanych zawodów/turnieju wiedzy, artystycznych, sportowych.
Realizacja w 2021 r.: Ponadto w 2021 roku stypendium Wójta Gminy Lubin otrzymało łącznie 64 uczniów. Na stypendia dla uczniów w 2021 roku przeznaczono 23.120,00 zł. Za I semestr 2020/2021, 18 uczniów za wysokie wyniki w nauce oraz 5 uczniów za osiągnięcia artystyczne lub sportowe - wnioski złożone wg starych zasad. Natomiast według nowych zasad stypendium uzyskało 33 uczniów za wysokie wyniki w nauce oraz 8 uczniów za osiągnięcia artystyczne lub sportowe.
W 2021 roku z możliwości ubiegania się o stypendium Wójta Gminy Lubin skorzystało łącznie 60 osób. Łącznie na stypendia dla studentów w 2021 roku przeznaczono 29.550,00 zł. Za I semestr 2020/2021, 21 studentów I stopnia oraz 24 studentów II stopnia, uzyskało stypendium, przy czym wnioski zostały złożone jeszcze wg starych zasad. Natomiast według nowych zasad stypendium uzyskało 15 studentów, w tym: 4 osoby z I stopnia studiów i 11 osób z II stopnia studiów. Wszystkie stypendia przyznano za wyniki w nauce (średnią ocen).
W sumie na stypendia wydatkowano 52.670 zł.