Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Lubina. Do najważniejszych z nich należą:
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Lubin na lata 2017-2021;
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubin (PGN);
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Lubin na lata 2019-2022 z perspektywą do 2026 r.;
Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Lubin;
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Lubin na rok 2021;
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. na lata 2019-2022;
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Gminy Lubin Sp. z o.o. na lata 2021-2023;
Aktualizacja założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Lubin.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym politykom, programom i strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacji sanitarnej
nowych przyłączy kanalizacji sanitarnej
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacji sanitarnej
do roku 2020
W 2021 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między dochodami a wydatkami ponoszonymi na utrzymanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wyniosła - 1.950.624,54 zł. W uchwale Nr XXXVI/362/2021 z dnia 22 grudnia 2021 roku Rada Gminy Lubin zdecydowała o pokryciu w 2021 r. z dochodów własnych części kosztów wynikających z różnicy pomiędzy dochodami z pobranej opłaty a kosztami funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
W 2021 r. obowiązywały następujące stawki opłat za odpady zbierane i odbierane z nieruchomości:
w sposób selektywny:
33 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 1 osoba;
31 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkują 2 osoby;
29 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkują 3 osoby;
27 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkują 4 osoby;
25 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 5 osób;
23 zł od mieszkańca, jeśli nieruchomość zamieszkuje 6 osób i więcej.
Jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny ponosi opłatę podwyższoną za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w wysokości czterokrotnej ww. stawki miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość (w zależności od ilości osób zamieszkałych na nieruchomości).
Łączna masa odebranych odpadów od mieszkańców (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Odebrane odpady
pozostałe po segregacji (tony)
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)
do roku 2020
W zakresie wydatków bieżących ponoszonych w obszarze transportu i łączności, zdecydowanie największe środki przeznacza się na utrzymanie lokalnego transportu zbiorowego. W 2021 r. na ten cel wydatkowano 4.070.495,57 zł. Wyżej wymienione środki objęły m.in.
dotację celową na pomoc finansową dla Powiatu Lubińskiego na dofinansowanie komunikacji powiatowej w kwocie 3.900.000,00 zł;
dotację celową przekazaną Gminie Polkowice na podstawie porozumienia zawartego w zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie Polkowice-Szklary Górne w kwocie 29.325,83 zł;
dotację celową przekazaną Gminie Ścinanwa na realizację transportu zbiorowego na trasie Lubin - Ścinawa w kwocie 46.459,74 zł.
Zdecydowany wzrost wydatków w obszarze transportu i łączności dotyczy zrealizowanych wydatków majątkowych, w szczególności w zakresie dróg publicznych gminnych. Więcej na temat zadań inwestycyjnych zrealizowanych w obszarze infrastruktury drogowej przedstawiono w zakładce Inwestycje.
Liczba linii
autobusowych
Wozokilometry przejechane przez komunikację publiczną (w km)
Długość nowo wybudowanych i wyremontowanych
dróg gminnych (w km)
w tym:
drogi nowe - 3,64 km
drogi wyremont. - 2,23 km
Liczba nowych
lamp ulicznych
Droga Chróstnik-Osiek
do roku 2020
Wydatki w obszarze gospodarki mieszkaniowej objęły m.in. zakup drobnych materiałów do remontów i napraw, zakupy energii do budynków komunalnych, usługi remontowe, usługi ochrony mienia, przeglądy okresowe kominów i instalacji, wywóz nieczystości, operaty szacunkowe, czyszczenie rynien, usługi telekomunikacyjne, ubezpieczenie majątku, koszty postępowań sądowych.
Liczba obowiązujących umów najmu gminnych lokali mieszkalnych w 2021 r.
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2021 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2021 r.
Liczba obowiązujących umów najmu lokali socjalnych w 2021 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2021 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2021 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2021 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2021 r. (ha)