do roku 2020
do roku 2020
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Lubin w 2021 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Wpływy w kwocie blisko 32,5 mln zł stanowiły 25% wszystkich dochodów gminy. W stosunku do poprzedniego roku dochody z tytułu udziału w podatku PIT wzrosły o ponad 2,7 mln zł, czyli 9%. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składało się łącznie na 74% wszystkich wpływów. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Lubin w 2021 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły niemal 23,0 mln zł i generowały 18% wpływów do budżetu. Istotnym źródłem dochodów własnych gminy były również wpływy z opłaty eksploatacyjnej, wykonane na poziomie 8,1 mln zł.
do roku 2020
Istotne znaczenie w strukturze dochodów budżetowych Gminy Lubin w 2021 r. odegrały uzyskane dotacje inwestycyjne. Wartość wykonanych dotacji w 2021 r. wyniosła 3.919.999,49 zł z czego 539.525,60 zł było środkami pochodzącymi z budżetu środków europejskich, zaś 3.380.473,89.zł pozyskano z budżetu państwa lub funduszy celowych.
W 2021 r. Gmina Lubin otrzymała promesę w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład na dofinansowanie zadań inwestycyjnych. Na łączną kwotę 11.100.000 zł składały się:
Przebudowa (modernizacja) dróg na terenie Gminy Lubin - wartość dofinansowania 4.750.000 zł,
Przebudowa i rozbudowa (modernizacja) oczyszczalni ścieków w miejscowości Obora - wartość dofinansowania 3.800.000 zł,
Budowa przedszkola i żłobka na terenie Gminy Lubin w miejscowości Chróstnik - wartość dofinansowania 2.550.000 zł.
Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2020
do roku 2020
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuję na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki bieżące zrealizowane
z dofinansowaniem UE
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2021 r. Gmina Lubin najwięcej środków przeznaczała na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny. Wydatki z obszaru pomocy społecznej i wsparcia rodziny wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. W 2021 r. zrealizowano je na poziomie prawie 29,6 mln zł. Drugim najistotniejszym obszarem funkcjonowania gminy była oświata i wychowanie. Gmina wydawała na realizację zadań oświatowych ponad 28,8 mln zł, co stanowiło ponad 23% środków budżetu wydatkowego. Obecność wydatków oświatowych na drugim miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu w większości gmin w Polsce. Utrzymanie aparatu administracyjnego w 2021 r. kosztowało ponad 11,6 mln zł, co stanowiło 9% wydatków budżetowych gminy. Znaczne środki wydawano również w obszarze gospodarki komunalnej i ochrony środowiska oraz transportu i łączności, co wiązało się m.in. z realizowanymi przez gminę zadaniami inwestycyjnymi. Wydatki w tych obszarach wyniosły w 2021 r. odpowiednio 19,8 mln zł oraz 14,8.mln zł.
do roku 2020
do roku 2020
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Lubin na koniec 2021 r. wyniosło prawie 34,0 mln zł i stanowiło 26,59% wykonanych dochodów. W stosunku do ubiegłego roku kwota zadłużenia spadła o 8,88%, a co za tym idzie jednocześnie o 3,88 pp. spadł udział zadłużenia w dochodach ogółem. Gmina sprawnie obsługuje swoje zadłużenie, co pozwala na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. W 2021 r. o ponad 73% wzrósł poziom wygenerowanej nadwyżki operacyjnej, co zapewnia bezpieczeństwo finansowe gminy, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.